Sôber „La Sinfonía del Paradÿsso (Directo en Las Ventas)” (2020)
Rajska Symfonia Sôber: koncertowy album symfoniczny legend metalu alternatywnego
„Paradÿsso” (2002) to – obok wcześniejszej o trzy lata płyty „Morfología” – najbardziej znany album kapeli. To właśnie projektowi symfonicznej wersji tego krążka zespół Sôber poświęcił kilka ostatnich lat po wydaniu ostatniej płyty z premierowym materiałem, „Vulcano” (2016). Najpierw pojawił się bowiem album studyjny „La Sinfonía del Paradÿsso” (2018), a teraz krążek koncertowy z zarejestrowanym występem z madryckiej areny walki byków Las Ventas.
Koncert odbył się w sobotę 7 marca, czyli w ostatni weekend przed gwałtownym wybuchem epidemii w Hiszpanii, przez co mówi się nawet, że to ostatni ważniejszy koncert przed wprowadzeniem stanu wyjątkowego. Przez chwilę obawiano się czy koncert dojdzie do skutku; w związku z doniesieniami z Włoch oraz z własnego podwórka ok. 1000 osób zwróciło bilety. Koncert jednak się odbył i to w najlepszym stylu z możliwych.
Trzy razy tak
Po pierwsze, podkreślić należy niesamowite aranżacje i wspaniałe brzmienie albumu. Orkiestra symfoniczna nadaje muzyce zespołu niebywale głębokie brzmienie, porównywalne z tym najlepszych światowych albumów tego typu, jak słynne “S&M” Metalliki. Choć aranżacje mogliśmy już usłyszeć na symfonicznym albumie studyjnym, na żywo jest to moc zdecydowanie większego kalibru.
Po drugie, album wyróżnia bardzo dobra, pełna dawnych hitów setlista. Naturalnie utwory w większości pochodzą ze świetnej płyty „Paradÿsso” – została ona zagrana w całości, choć utwory pojawiły się w zmienionej kolejności. Nie zabrakło również hitów z innych płyt: jeden z hymnów kapeli – „Loco” (płyta „Morfología” z 1999 r.), emocjonalne „Vacío” („Synthesis” 2001) oraz „El Hombre de Hielo” („Reddo” 2004), a także kawałki z nowszych albumów: „Superbia” i „Náufrago” („Superbia” 2011), „Blancanieve” („Letargo” 2014), „El viaje” i „Estrella Polar” („Vulcano” 2016).
Zobacz wykonanie „Paradÿsso”:
Po trzecie, wieczór szczególnym uczynili też goście. W balladce „Náufrago” (Superbia, 2011) pojawił się stary dobry przyjaciel zespołu, Morti, obdarzony charakterystycznym głosem wokalista, który z połową Sôber grał w świetnej kapeli Skizoo (więcej tutaj »). Szczególne wrażenie zrobiła na mnie jednak Ruth Lorenzo (m.in. finalistka konkursu Eurowizji 2014, na którym zajęła 10 miejsce), która wspomogła Carlosa Escobedo w utworze „Paradÿsso”, pokazując swój niesłychanie mocny wokal.
Minęło już 8 lat od kiedy Sôber koncertowali z płytą „Morfología”, a ja miałam okazję być na występie w Barcelonie (zobacz relację tutaj »). Znając koncertową siłę kapeli potrafię sobie doskonale wyobrazić jak świetny musiał to być koncert. Pozostaje tylko słuchać i oglądać nagrania oraz żałować, że nie dane nam było tego zobaczyć i posłuchać na żywo!
Posłuchaj albumu na youtube:
Album na Spotify:
Linki zewnętrzne:
- Strona oficjalna soberweb.com
- Twitter @SoberRock
- Facebook @OficialSober
- Spotify Sôber
Zobacz też:
- ZESPOŁY: Sôber. 20 lat na hiszpańskich scenach
- NIUSY: Erupcja dźwięków na nowym albumie Sôber „Vulcano”
- NIUSY: Drugi teledysk od grupy Sôber z albumu „Letargo”. Zobacz! (01.06.2014)
- NIUSY: Premiera Królewny Śnieżki w wykonaniu grupy Sôber. Letargo (23.01.2014 )
- NIUSY: Latynoamerykański pech zespołu Sôber. Znów odwołane koncerty. (06.10.2012)
- NIUSY: Nowa płyta Sôber „Superbia” (25.04.2011)
- ARTYKUŁY: Relacja z koncertu SÔBER (29.04.2012)
-
RECENZJE: Sober „Morfología”. Perełka doby nu metalu (Posłuchaj)