f
Polski  | Español




Mafalda „Palabras forman caos” (2018)


Mafalda to jedna z oryginalniejszych hiszpańskich kapel, która od czasu powstania w 2010 r., wraz z kolejnymi albumami studyjnymi – „Música Basura” (Śmieciowa muzyka, 2012), „Nos deben una vida” (Zawdzięczają nam życie, 2014) oraz „La Última vez que te escucho” (Słucham cię po raz ostatni, 2016) – powoli gruntowała swoją pozycję w Hiszpanii. Teraz walencka formacja powraca z czwartym albumem, zatytułowanym „Palabras forman caos” (Słowa tworzą chaos).

Receptą na sukces okazała się niezwykle oryginalna muzyka, w której non stop coś się dzieje, a także mocny, krytyczny przekaz tekstów. Silnym punktem kapeli są także obdarzeni niebanalną barwą głosów wokaliści – Bárbara, Vera oraz Marcos – którzy potrafią śpiewać melodyjnie, w harmonii, rapować, a nawet porządnie krzyknąć, kiedy trzeba. Za bogatą instrumentalistykę odpowiada pozostałych sześciu członków kapeli: Vime (perkusja), Antoni (gitara), Berto (gitara), Mario (bas), Mireia (saksofon) i Ferran (puzon).

Muzycznie Mafalda to mieszanka takich gatunków jak reggae, rock, hip hop, hardcore czy nawet metal. Charakterystyczne są nieustanne zmiany rytmu oraz duże zróżnicowanie poszczególnych utworów, jak połączenie przebojowych, często radosnych melodii z mocnymi hardcore’owymi wstawkami. Z owym nierzadko wesołym brzmieniem utworów kontrastuje natomiast ostry przekaz tekstów, które poruszają wiele problemów współczesnego świata. Między innymi, zespół jest mocno zaangażowany w tematykę feministyczną (pierwszy singiel albumu, „Las Que Faltaron” opowiada o kobietach, których wkład w światowe dziedzictwo został przemilczany przez historię).

Streszczenie przekazu albumu znajdziemy w jego intrze, w którym pojawia się garść powtarzanych słów, z których każde odpowiada któremuś z utworów: memoria (pamięć), familia (rodzina), cuidar (troszczyć się), producir (produkować), crear (tworzyć), monstruo (potwór), ídolo (idol), plaga (plaga), huye (uciekaj), lucha (walcz), prisma (pryzmat), resiste (stawiaj opór).

Na tak różnorodnej i dobrej płycie trudno jest wskazać tylko kilka najciekawszych kawałków. W warstwie muzycznej i słownej wyróżnia się przede wszystkim okraszony teledyskiem „Mi Pena y Mi Suerte”, w pełni reprezentatywny singiel tego albumu, pełen niesamowitych melodii i mocy, a tekstowo odnoszący się do walki na poziomie politycznym i społecznym. „Blood ties” porusza kwestie przemocy w rodzinie, skrywanej pod pozorami normalności. „La Colmena” (Ul) opowiada o współczesnym niewolnictwie i prawach pracy. Uwagę przykuwa również łagodna, ale niezwykle wciągająca piosenka „Necesarias Pero Absurdas” (o tym, że warto polubić siebie i o siebie dbać). Wspaniałe zakończenie albumu stanowi „Todos los Golpes”, w którym chwytliwe melodie przeplatają się z refrenem o niesamowitej mocy (wyśpiewanym przez wspomagającą zespół w tym kawałku wokalistką Monty Peiró).

Czwarty album studyjny formacji Mafalda „Palabras forman caos” to bez wątpienia przykład wydawnictwa najwyższej klasy, na którym charakterystyczna muzyka Mafaldy weszła na nowy, bardziej kompletny poziom. Ich szczera, bezkompromisowa i nieszablonowa twórczość powinna z łatwością trafić w gusta wielu słuchaczy.

Nasza ocena: 9


Klip „Mi Pena y Mi Suerte”

Płyta „Palabras forman caos”


Linki zewnętrzne

Mafalda na Spotify »
Facebook: @mafalda.banda »
Twitter: @MafaldaGrupo »




Polecamy:

recenzje
Berri Txarrak „Infrasoinuak” (2017)
niusy
„El Día de los Muertos” z grupą Cronómetrobudú! Nowy okolicznościowy teledysk.
niusy
„Ojos Cerrados” i „De par en par”– dwa nowe klipy kapeli Sinaia

Komentarze:

Twój nick:

Twój e-mail:

Treść:



Wszystkie prawa zastrzeżone © J. K. 2011-2019     © MUZZAICA: rockowo-metalowa mozaika. Hiszpański i latynoamerykański rock i metal!